måndag 23 september 2013

Dadlar

Förutom avocado så finns det någonting annat som odlas här i Kalifornien som jag fullkomligt älskar, dadlar! Första skörden är i september men säsongen pågår ända till mars. Herregud så här finns ljuvliga färska saftdrypande dadlar!

Tidigare köpte jag alltid Medjooldadlar för att de är de sötaste. Men nu har jag två nya favoriter. Dayri, syndig och mäktig som mörk choklad och Deglet Noor, som smakar som crème caramel. Men godare. Jag har utvecklat ett nätt litet beroende till dem. Idag på torget fanns det åtminstone tio andra sorter jag inte smakat på men jag är ännu i detdär förälskelseskedet då man inte har ögon för någon annan. Bara Dayri och Deglet Noor. Namnen minst lika mustiga och läckra som själva frukten. Smaka på dem; Dayri. Deglet Noor. För varje tugga känner jag mig mer och mer som Scheherazade. Och nu måste jag fortsätta att berätta historier. Skriva med röd penna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar