torsdag 12 september 2013

Allt utom tatueringar blir bättre med delfiner

Jag kan inte förklara hur mycket jag njuter av mina cykelturer här i arla morgonstund! Staden håller på att vakna, men än hör man mer fåglars skrik än bilars vrål. Solen står redan högt på himlen och värmer men utan att det blir för svettigt. Jag susar ner till beachen och ser bara sand och hav och himmel så långt ögat når och jag känner mig lika fri som när man första gången tog ut cykeln om våren som barn. 

Ibland har vi tur att se delfiner leka morgonlekar utanför stranden och jag blir fortfarande barnsligt förtjust. Hoppar upp och ner och vill hojta och peka åt alla som lojt bara cyklar eller springer förbi; "Men ser ni inte?! Det är ju delfiner som simmar och hoppar därute!" Om jag så bor här i femtio år så hoppas jag at att jag aldrig blir så van vid delfiner att jag bara promenerar helt blasé förbi.

Sen jag kom tillbaka till L.A. nu i september har det synats delfiner varje morgon utanför Playa del Rey så i morse tog jag min kamera med. Helt säker på att kunna föreviga dem av mitt hjärtas lust. Men nehe. Idag behagade de inte dyka upp. Naturligtvis. Jag cyklade ända till Hermosa beach i hopp om att få se några men nope. Jag vet inte vem som hade varskott dem om mina planer men helt tydligt höll de sig avsiktligt borta. I stället blev det en extra lång cykelfärd för mig i morse och det var nästan lika skönt det. Who am I kidding?!! Jag är helt sjukt besviken att jag inte lyckades fota eller ens se mina kompisar! För dagen blir alltid lite bättre när den börjar med delfiner. Och dethär inlägget hade blivit bättre med delfiner.

Det blev lite skakiga bilder från cykeln men när jag ändå hade kameran med idag passade jag på att knäppa lite. 

Den lilla blåvita fyren till höger, det är Fisherman's Village.  Arrested Development-fans kanske vill veta att det är där Michael's banana stand finns.

Marina del Rey

Nothing but blue sky.

"Good morning, miss!" hälsade denhär gubben glatt. Man blir glad när man blir kallad miss. Har inte vant mig ännu vid att bli kallad m'am eller madam. På riktigt?! Jag är ju en ung jänta än för helvete!

Playa del Rey


Ballona Creek Bikepath tar mig hela vägen hem ända till vår hemgata och fortsätter ända till San Diego typ. Åt andra hållet kan man cykla ända till Redondo beach och norrut längs med samma cykelväg.

Pelikaner är inte världens mest graciösa fåglar. Plask PLASK sa det bara när de här landade magaplask i floden bredvid cykelvägen.






5 kommentarer:

  1. Men pelikaner är ju också häftigt. Jag tycker de ser så knasigt fina ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå åtminstone är de sjukt knasiga.

      Radera
    2. Men det var på riktigt så fint när en hel flock dröste ner precis ovanför mig på cykelvägen innan de sjönk ner i vattnet. Jag kunde höra deras vingslag. Megavingar har de. Och stora trutar.

      Radera
  2. Vilken jätte fin morgonrunda! Varma kramar från Munchen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nora! Kram åt dig själv och må så väl därborta!

      Radera