torsdag 18 juli 2013

Raw recipes

Jag är långt ifrån 100% raw. Men jag tycker det är intressant, gott och hälsosamt. Framför allt tycker jag att det är roligt! I LA är det dessutom extra lätt att äta raw food också på restaurang. Och här i hettan äter man hemskt gärna oupphettad mat. Jag lagade mat varje dag första månaden här och också en hel del raw food. (Sallader är också raw food! Det är inte så konstigt som det låter.) Vi mådde båda jättebra och hade energi som kalvar på vårbete. De senaste veckorna har jag inte varit hemma nästan alls och inte haft tid att kocka. Varken raw food eller något annat heller. Fastän vi ändå strävar efter att äta hälsosamt (och som sagt, här finns det så mycket hälsosamma alternativ även på restauranger) så känner jag mig på något sätt "nedtyngd" av all restaurangmat jag ätit på sistone. Och då är det bra med en raw food dag imellan. Men jag vill inte bli fanatisk när det gäller nånting så det är bara bra med balans. 

Jag fick förfrågningar både på Feijan och Instan om recept på chokobollarna och kakan. Chokobollarna har jag tyvärr inget exakt recept för, slänger i på höft av de superfoods som råkar finnas hemma just då. Men på ett ungfär kan jag ju berätta i alla fall, ni får själva komma underfund med mängderna. 


Jag hackar valnötter sönder i en food processor, men inte för fint, lite chunks ska finnas med. Denhär gången satt jag också lite av raw cacao nibs för extra crunch. Sen rå kakao (pulver), kokosolja, lite honung och dadlar för sötma (jag hade dem ett par timmar i vatten först och mjukna, körde det sen i food processorn med valnötterna, jag hade 4 stycken tror jag, men det beror ju på hur stor sats man lagar), lucumapulver, hampaproteinpulver (det finns också med chokladsmak men jag hade vanligt). Mixa allt ihop, rulla till bollar och doppa i kokosflingor. (Man kan också ha kokosmjöl med i själva smeten om man diggar kokos.) Kokosoljan värms upp i händerna (och på sommaren är den flytande hela tiden) men det coola är att bollarna sen stelnar i kylskåpet. Om man lagar en stor sats kan man också sätta in i frysen. 

Om man vill testa men inte har alla pulver hemma så behövs det inte. För basreceptet krävs bara valnötter, rå kakao, kokosolja, kokosflingor och honung. Mixa och njut.

Jag är ledsen att jag inte har några exakta mängder, men det är bara att smaka av vartefter, och det är ju ändå det roligaste när man kockar, att experimentera!


Kakan däremot ska jag ge exakt recept på. Om man inte lagat raw food eller superfood förr så är en del ingredienser säkert sånt som man måste köpa hem, men everything is good for you och vet man inte vad man ska göra med acaipulvret efteråt så släng det i en smoothie.

Receptet är från Superfood Kitchen av Julie Morris. Rekommenderar boken varmt!

Ett annat bra recept från boken som är så urenkelt men passar till allt är vitlökssmör. Allt som behövs är 2 dl cashewnötter, 1 dl kokosolja (i flytande form, om den är stel, värm lite upp den först), lite havssalt eller himalayasalt och 1 tesked torkad vitlök (eller vitlökspulver). Kör i mixer till en slät röra. Sätt in i kylskåpet för att stelna. Kan förvaras upp till två månader i kylen. Det är så supergott att vi sätter det i och på allt, en klick att smälta in i burriton, på ungsrostade grönsaker, breder det på toast, sätter i soppor. Supergod supermat! (För er sommargrillare kan jag också tänka mig att det är galet gott på biffen!)

Men till kakan. Den gjorde succée här hemma. Fred gillar inte sött, det enda han gillar är Haribos nallebjörnar (go figure!) men han vill inte äta socker så t.o.m. nallarna har han lämnat bort (nästan). Men denhär kakan har han gått och "smyg"ätit av varje kväll. Så here you go, Raw Acai Cheesecake:

För pajbottnet:

1 cup cacao nibs, sätt hälften först åt sidan
2/3 råa valnötter (inte rostade!)
1 cup mjuka Medjool dadlar (urkärnade)
3 matskedar lucumapulver

Kör allt i mixer (men bara hälften av nibsen) till en massa som inte ska vara helt slät. Checka att den är fuktig och hålls ihop. Blir den för torr sätt några droppar vatten i. Försiktigt och lite åt gången. Jag tror att jag lade till ett par teskedar vatten men det beror också på hur saftiga dadlarna är. Blanda till slut med sked i resten av nibsen. Täck och ställ åt sidan.

För fyllningen:

1 1/2 cup råa cashews (igen, inte rostade!), blötlägg dem först i vatten i två timmar (detta är ett mycket viktigt steg, cashewna måste mjukna först), släng bort vattnet
1 1/3 cup färskpressad citronsaft
2 matskedar agave nektar (sirap) eller honung
1/2 cup flytande kokosolja (obs! Inte dendär tegelstenen kokosfett som säljs i smördisken utan kokosolja, om den är stel, värm upp den först tills den är i flytande form, det går mycket snabbt)
1/2 cup acai pulver
1 matsked lucuma pulver
2/3 cup mosad banan (ca 2-3 bananer, mosade med en gaffel)
1 matsked tahini
1 cup mjuka Medjool dadlar (ca 10 st.), urkärnade (Om din mixer inte har världens starkaste motor kan det löna sig att blötlägga dem först en stund, men inte för länge, för då suger de till sig för mycket vätska och då blir mängden fel.)
lite havssalt eller himalayasalt
3 cups färska blåbär (spara hälften för dekorering)

Mixa först i en blender eller food processor (jag gjorde kakan före jag fick min Vitamix och använde en effektiv stavmixer, det gick hur bra som helst) cashewna (utan vattnet) tillsammans med citronsaften, agaven (eller honungen) och kokosoljan. Mixa tills det är helt slätt. Lägg till acain, lucuman, bananmoset, tahinin, dadlarna, salt och 1 1/2 cup blåbär.  Mixa igen tills allt är slätt och utan klumpar. 

Smeta ut bottnet i en rund form med kanter och löstagbart botten. Tryck ner tills det blir ett slätt botten utan hål. Häll i cheesecakefyllningen. Täck över och sätt att stelna i frysen i en timme. Ta ut kakan ur frysen och dekorera med resten av blåbären. (Eftersom det var 4th of July weekend här så dekorerade jag den också med hallon och kokosflingor.) Täck den igen och ställ i frysen för 2-3 timmar. Ta ur kakan 5 minuter för servering så den hinner smälta lite. Man kan förvara den i frysen ett par månader. 

Jag tyckte själv att fyllningen var jättegod också utan dadlarna och tänker att de kanske inte behövs. Fred däremot hävdar att de gör den extra rich och att det är det som gör att den känns i konsistensen och smakar som traditionell cheesecake. Testa själva! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar