fredag 19 juli 2013

Echo Park

Efter en hel dag i MacArthur Park behöver man ibland komma bort på kvällen. Både mentalt och fysiskt. (Och ja, vi förstår att vi är privilegierade som har det alternativet.) Det är inget fel på MacArthur Park i sig och det är helt tryggt. Sjön är vacker och man kan blunda för droghandlarna som vistas vid den ibland. Men. Det. Är. Så. Proppfullt. Med. Folk. Och Skräp. Och bara ståhej och hojtande överallt. Chuecos i varje hörn. (Som fixar fejkade id:n och green cards.) Det är en helt annan värld. 

Silverlake ligger ett stenkast från MacArthur Park. Ex-hippiena som stannat kvar där sen 60-talet ser inte på hipsterinvasionen med blida ögon. Fred ogillar Silverlake, enligt honom är det fullt av folk som säger sig vara emot konsumtion men ändå inte gör annat än konsumerar. He has a point. Men jag diggar det ändå och där finns många kuliga restauranger, barer och caféer. Om det inte låg så långt bort från havet så kunde jag bo där. 

Bredvid Silverlake ligger Echo Park. Ibland far vi med fördel dit på hemvägen (i stället för Silverlake) för en öl eller två. Där finns också en hel del funkiga restauranger. Och så är det ett bra sätt att vänta på att värsta rusningstrafiken är över. Vi kommer hem samma tid som det hade tagit oss ändå, men i stället hinner vi relaxa och ta en öl eller matbit under tiden medan alla andra sitter och svettas och svär på 405:an.

Sjön i Echo Park har varit täckt länge. Upprustningen av parken har tagit två år! De har sanerat sjön, fixat parken runt omkring, lagat en joggingrunda runt sjönt, renoverat det gamla båthuset etc. etc. (På 1860-talet var sjön stans sötvattenreservoir, crazy!) Parken återöppnades i juni men vi hade inte hunnit dit så efter maten gick vi ner till sjön och det var jättefint! Jag måste säga att Los Angeles verkligen gör satsningar och försöker hela tiden göra stan grönare och höja mysfaktorn. Även i de mindre rikare områdena. Det är inte så lätt alltid i en enorm och utbredd stad (metropolitan area medräknat) som har tre gånger hela Finlands befolkning. 

Vi tog oss en skön kvällspromenad runt sjön.


Näckrosorna var ännu övertäckta men snart "flyter" de omkring på sjön och när trampbåtarna också kommer tillbaka i augusti vill jag sitta och trampa i ett hav av näckrosor! I augusti-september kommer också food trucksen men stan har inte berättat än vilka det blir. Hoppas på gott kaffe åtminstone!

Downtown syns i bakgrunden till höger.

3 kommentarer:

  1. Jag känner plötsligt att jag kunde klara av lite palmer. Att mer palmer kunde finnas i mitt liv. Det är väldigt orättvist att jag befinner mig i en granskog.

    SvaraRadera
  2. Nästa gång får ni ta med oss!

    SvaraRadera