onsdag 1 juni 2011

Portionsavund

Jag skulle älska att få delta i ett liknande projekt som familjen det står om i dagens Husis. Eller egentligen inte för det skulle antagligen innebära att jag skulle vara tvungen att flytta bort från stan... Men annars låter ett miljövänligt hus som drömmen! 


Igår var jag och äta på Bistro 15 (på Högbergsgatan). Alltid lika bra mat och service! Jag vet inte om det har att göra med min LCHF-diet (som jag ska skriva mer om) men jag fick plötsligt igår en sådan grym lust att äta biff! För första gången sen midsommar ifjol. (Och före det åt jag senast biff, världens godaste by the way, i Buenos Aires i januari 2010.) Jag har ätit älg- och renkött ett par gånger och en gång lamm (till julen). Men nu fick jag en oförklarlig himo på en redig och fet entrecôte-filé! Jag valde ändå siken.


I morse läste jag i Husis att ett kg nötkött genererar 25 kg koldioxid. Bönor 0,7 kg. Min upplevda portionsavund försvann i ett huj. 


(Ett kg fisk genererar omkring 5 kg koldioxid, beroende på vilken, så inte var min sik det perfekta valet heller. Men musslor under 2 så det ska jag börja äta mer av. Nami!) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar