lördag 19 februari 2011

Den gode James

Jag läste ett reportage om James Franco i nyaste Image (världens bästa tidning, by the way) och höll på att få kaffet i halsen när jag insåg att det är samme James som spelade i Howl. Såg den på the Angelika i New York och det var en otroligt bra film! (Men så älskar jag också allt som handlar om poesi. Och jag älskar beat-poeterna!) 
Filmen handlar om Allen Ginsberg och rättegången mot hans förläggare. Hans poesi var så chockerande. (Jep, femtitalet. Det var grejer det!) Men Franco gjorde en förträfflig rollprestation! (Förutom Howl-filmen så rekommenderar jag starkt Howl-boken också.  Ett litet häfte som ser oskyldigt ut men innehåller mycket intensiva dikter.)


Franco var även med i Milk (en annan bra film). Hade helt missat igen att det var samma kille. Men är inte det just bästa tecknet på en bra skådis? Och så har han ju fått mycket eloge för sin roll i 127 hours. (Fast den vill jag inte se. Har helt tillräckligt med existentiell ångest som det är.) Jag hade inte alls fattat att det var samma kille som var med i Eat, Pray, Love som jag såg på planet hem från New York (som jag då inte var så imponerad av, men liiite bättre än förväntat var den. Främst tack vare den sköne Javier.). Och nu ska James vara värd för Oscar-galan också.  
För mig smäller ändå högst att han ifjol somras hade en utställning på MOCA i Los Angeles.
Huh. Så går det när man är för snabb att förpassa någon i "pretty boy"-kategorin. Man får äta upp sina ord. (Se bara på Heath Ledger!)



Caféet på the Angelika.


Allen Ginsberg är där i vänstra hörnet nedan.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar