tisdag 8 februari 2011

Den goda maten

Peppe skrev i sin blogg om mängden kokböcker hon har och jag kände mig lite obehagligt träffad... Vi älskar kokböcker i vår familj. Verkligen älskar dem. Men vi måste sätta stopp och kom överens om att inte köpa fler kokböcker till varann nu på en tid. I stället har vi gått ut och äta tillsammans på födelsedagar. (Ja, det handlar väldigt mycket om mat i vår familj.)


För mig handlar kokböcker mest om inspiration och nya idéer. Jag älskar att bläddra i dem och titta på bilder. Men jag följer sällan ett recept till punkt och pricka. Förutom när det gäller bakning för det är jag så dålig på. 


På sistone har jag tyckt om att experimentera med vegansk mat och raw food som jag inspirerades av i Kalifornien, men i dethär klimatet kräver jag absolut varm mat!


När jag flyttade från Tölö till Rödbergen till en hälften mindre lägenhet förde jag de tråkigaste kokböckerna till Arkadia bookshop och har ändå så här många kvar fortfarande. Har två hyllor till ännu...







Fotona från en av mina favvon, Anna Bergenströms Under valnötsträdet.

1 kommentar:

  1. Fina bilder! Men visst är vissa kokböcker mera som snygga coffee books än som praktiska redskap i matlagningen? På ett bra sätt.

    SvaraRadera