fredag 23 mars 2012

Jag är en periodare

När det gäller städning. Det kan gå veckor och månader då mitt hem hålls i tiptop skick* av sig självt känns det som. Saker återställs på sina egna platser direkt. Kläder infinner sig vikta i skåpen. Stolarna är tomma från plagg, räkningar och gamla tidningar. Diskbänken är skinande ren. 
Sen börjar kontrollen svikta. Det sker tillräckligt långsamt för att jag inte ska hinna märka det i tid. En grötkastrull i diskhon. Två uteblivna tvättkvällar och tvättkorgen svämmar över. En morgon då jag inte hinner torka av väggarna till duschskåpet. 
Och så är jag där igen. Mitt i kaoset. Högen för papp som skall föras till sorteringen höjer sig plötsligt ända upp till fönsterbrädet. Byrålådorna är tomma för alla mina kläder ligger i högar över stolskarmar och soffan. Det finns inte en enda ren kaffekopp för diskmaskinen är full och jag har igen glömt att köpa diskmedel. Dammråttorna under sängen har organiserat sig till ett byaråd.


Och varje gång blir jag lika överrumplad. Hur det gick dethär till riktigt?


Idag måste jag städa. 


*Nå, tiptop är kanske att ta i. Men sådär för min standard.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar