söndag 11 mars 2012

Förtidssenil?

När vi var på kaffe idag med gudsonen så diskuterade hans mor och jag böcker och filmer. Bästis började säga något om att Niceville och the Help är samma bok. Och jag sa nej, de handlar ju nog om väldigt lika saker men det är två skilda böcker. 
Det började ändå ringa några klockor i bakhuvudet och när jag kom hem måste jag kolla the Help i bokhyllan. Det visade ju sig att bästis hade helt rätt. Nu undrar jag hur i all fridens dagar det är möjligt att jag har läst the Help på engelska och Niceville på svenska utan att ha insett att det är samma bok?! Visserligen var där två år imellan men ändå?! Eller började jag bara läsa på Niceville och insåg att det var samma bok och lade den sen ifrån mig? Jag kan inte för mitt liv komma ihåg. Det enda jag minns tydligt är Niceville på mitt nattygsbord. Och handligen i the Help minns jag naturligtvis. Men inte i den andra boken när jag tänker efter. Så var det faktiskt så att jag sen aldrig läste den? Eller har jag på riktigt läst samma bok två gånger på två skilda språk utan att märka någonting? Hur kan jag inte komma ihåg varken eller? Hjälp!


Och förra veckan hyrde jag en film och efteråt kunde jag inte minnas om jag redan sett samma film förut, något väldigt liknande eller hade jag bara sett trailern men allt som hände i filmen visades i trailern? Ingen aning. Allting verkade hemskt bekant, men samtidigt hade jag inget minne av att jag redan skulle ha sett den. (Eller producerar Hollywood bara samma film om och om igen?)


Vad händer med mig? Hjärncellerna krymper? Jag blir orolig för mig själv... Jag har inte världens bästa minne, men filmer och böcker brukar jag minnsann aldrig glömma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar