tisdag 26 april 2011

Drama och Ljus

Det har varit motigt idag. Lite allting känns det som. Att lyssna på Manás nya album lyfter motivationen en smula! (Albumet heter passande nog Drama y Luz, det är just så som mitt liv känns för tillfället...)


När jag googlade bilden stötte jag på betydelsen av Mana:




Mana is an indigenous Pacific islander concept of an impersonal force or quality that resides in people, animals, and (debatably) inanimate objects. 
----
In anthropological discourse, mana as a generalized concept is often understood as a precursor to formal religion. It has commonly been interpreted as "the stuff of which magic is formed," as well as the substance of which souls are made.

Jag behövde påminnelsen om min inre kraft och magi just idag!

EDIT. Jag tror dock att bandet tagit sitt namn från det spanska ordet för manna. Manna från himlen, liksom. 


Maná spelar förresten i L.A. den 23 juni. Gissa vem som skulle vilja vara där då... Suck. 
(Men midsommar i skärgården är ganska magiskt det med.)




mana-dyl_tour.jpg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar