onsdag 12 mars 2014

Matkatoliken

Mohawk Bend är en restaurang i Echo Park som jag också bloggat om tidigare, jag gillar stället jättemycket. När jag såg att Isa Chandra Moskowitz skulle vara där en kväll och tala försökte jag genast anmäla mig men det var redan fullsatt. Igår skrev jag ett mejl och bad att de skulle kontakta mig ifall de mot förmodan skullle komma avbokningar. Det gjorde det och de ringde mig ett par timmar före tillställningen. Jag trotsade genast min förkylning (hur fan kan man bli förkyld när det är 26 grader varmt, jag bara undrar?!), hoppade snabbt ur mina pyjamasbyxor och in i de enda rena och strykta kläder jag hade och åkte iväg till Echo Park.

Efter ett år i Argentina var jag vegetarian i några år, jag fick liksom min beskärda del av kött för ett decennium framåt där, men återgick så småningom till att vara allätare. Första steget till att bli vegetarian igen var när jag läste Eating Animals av Jonathan Safran Foer. Jag tror inte att jag nånsin kommer att bli helvegan, men jag är mycket intresserad av vegansk matlagning, som ofta är mycket intressantare än vegetarisk matlagning där man traditionellt bara överöser alla smarriga grönsaker med ett gigantiskt lager av ost. 
Eftersom jag älskar brunch, brunchmat är alltid bäst!, så började mitt äventyr i det veganska köket med just brunch och Isa Chandra Moskowitz brunchkokbok. Sedermera har jag faktiskt köpt alla hennes kokböcker. I know. Men de är så bra! Och hon är så inspirerande. Jag var jätteglad att få träffa henne ikväll och äta en fyra rätters middag planerad av henne för bara 25 dollar! What a bargain! 

Som bonus råkade jag träffa Joseph Schuldiner, författaren till en annan vegankokbok jag har; Pure Vegan. Det var faktiskt ur den boken vi tog receptet till den veganska cevichen vi gjorde som förrätt till vårt bröllop! Joseph frågade mig om jag är vegan och jag sa nej. I mostly cheat with sea food, sa jag. Han bannade mig genast. Honey, don't call it cheating! It's not cheating if it's your diet. Det är som med katoliker, fortsatte han. Man kan fuska med religionen emellanåt, bikta sig men ändå fortsätta att kalla sig katolik. 



Fred var på väg till en jobbtillställning och kunde  skjutsa mig till restaurangen. Han beslöt sig hastigt för att ta en pit stop där och slukade snabbt i sig en vegan Bahn Mi-pizza innan han åkte vidare. Jag väntade på Isas meny men smakade en bit. Om-fucking-nom så gott det var!!!

Isa var så sjukt rolig live att det kändes mer som en stand-up-föreställning än en fyra rätters middag. 

4 kommentarer:

  1. hehe, bästa uttrycket på länge "Om-fucking-nom"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick inte att använda något annat uttryck om just denhär pizzan. :)

      Radera
  2. Tänk att man kan bli så upplyft av mat i största allmänhet! Jag älskar mat, riktig mat, och det vet jag att även du gör! Sen att vi valt olika vägar gällande köttet är en "minor issue" - i alla fall enligt mig.. Så härligt det du beskriver! Njut av alla smakupplevelser där borta. Skulle önska mera sånt här, men man får vara glad för det lilla som finns på den lilla ort där man bor: som en riktigt fin Raw restaurang, finfina råvaror för eget bruk, och mycket engagerade matmänniskor (inklusive kommentatorn ovan) som gör den lilla orten så mycket roligare att leva i! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upplyft av mat! O ja! Jep, våra val gäller sen bara olika dieter. Grundtanken är densamma. Så tänker jag också.
      Utbudet är verkligen fantastiskt här, helt fantastiskt. Men här finns också hela Finlands befolkning dubbelt upp i bara LA County! Jag tycker det är ren otroligt att ni har en raw restaurang i Vasa! Och så är det fint att det finns mänskort som du och skribenten ovan som jobbar på att bredda det! :)

      Radera