onsdag 5 mars 2014

Eley

Det var tack vare La Santa Cecilias låttexter som jag plötsligt fattade att Eley är slang för L.A. (inom the latin community)Helt självklart. Ändå hade jag inte kopplat ihop dem tidigare när jag sett Eley skrivet nånstans... Idiot...

En orsak till att jag älskar denhär staden är att den latinamerikanska kulturen vibrerar starkt här. Jag får tala spanska varje dag och inte alls enbart för att jag tillbringar så mycket tid i MacArthur Park.

Vi hade kompisar på besök från the Bay Area över helgen. Richard bodde tidigare i L.A. (med Fred faktiskt) och han och Landon pendlade turvist mellan L.A. och San Fransisco. De sa att de saknar den latinamerikanska matkulturen som finns i Los Angeles. I San Fransisco är det bara asiatiskt som gäller, de påstod att det är så gott som omöjligt att få goda pupusas, tacos eller mole där. Eller ens chilaquiles som är standard på alla brunchmenyer i L.A. Så de tog sig en avstickare till Grand Central Market för att köpa ingredienser med sig hem. Och för att äta pupusas på deras favorit gatukök. 

Igår kväll var vi på La Santa Cecilias skivreleasespelning. De vann en Grammy ifjol och blev gigantiska över en natt, men deras skivrelease höll de ändå på en liten bar downtown där de spelade då det begav sig. Det var en liten klubb med lågt i tak, hett och kvavt, dålig öl, dyr tequila och fantastisk musik. Alla dansade. När jag tvättade händerna på toaletten och lyssnade till stöket, språket och musiken där utanför förflyttade jag mig mentalt till Buenos Aires. Två favoritstäder smälte samman till en. Det var underbart. I love Eley!


La Santa Cecilias gig på La Cita igår kväll. 


Denhär videon, men framför allt texten obviously, till deras låt ICE-El hielo rör mig till tårar varje gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar