lördag 22 mars 2014

Lite Karin Boye, lite vår

Här firades det vårdagsjämning för ett par dar sen och LACMA (Los Angeles County Museum of Art) skrev på Facebook: "Welcome back, Spring! (Just kidding. We live in Los Angeles.)" Det har varit den varmaste vintern här i mannaminne och genast tycks lokalbefolkningen glömma bort att det minsann normalt brukar vara ganska chuligt här på vintrarna. Men hej, inte klagar jag alls. Det har varit fantastiskt med sommarvärme hela januari, februari och mars. I morse kändes det dock lite kyligt att cykla ner till beachen (sexton grader, det är märkligt hur snabbt man vänjer sig) så jag skippade morgonyogan och låg i stället och masade mig i sängen. Att läsa i sängen på morgonen. Herregud så ljuvligt det är! Det är helt för länge sen jag tog mig tid till den lyxen. 

Jag låg och läste en novellsamling av Karin Boye som delvis är postumt utgiven, Snäckors sorl heter den och den är alldeles fantastisk. Jag var inte tidigare en så stor vän av just noveller men nuförtiden uppskattar jag dem stort. Delvis tycker jag det är skönt att läsa noveller när jag har mycket på gång och det känns som att jag inte har tid och koncentration att sugas in i en episk roman och delvis tycker jag att jag nästan lär mig mer om struktur och uppbyggnad av en berättelse genom att läsa noveller än romaner. Det är ett otroligt konststycke, att skriva en fin novell. 

Men tillbaka till våren. Visst finns det en massa vårtecken här också. T.ex. kom det igår en flock papegojor (sorry om detta nu inte är en ornitologiskt rätt benämning, de liknar papegojor i alla fall) flygande till Casa Libre. Tiotals. Det låter som poppande popcorn när de äter fröna uppe i träden. Mycket lustigt.. Jag har sett dem tidigare år just bara i mars och april. 
Ett annat säkert vårtecken är Coachella. Bara en månad kvar. Yeeehaw!


Ronjas mamma sjunger Visst gör det ont när knoppar brister. Löööv.

2 kommentarer:

  1. Jag vill bara berätta att hit har papegojorna ännu inte kommit. De måste ha flugit vilse. Jag är lite oroad. Men eftersom jag inte vet till vem man ringer och säger sånt här så tänkte jag att jag berättar det för dig åtminstone. Och naturligtvis hela världen för det är ju en blogg.

    SvaraRadera