tisdag 21 februari 2012

Low Carb High Ego

Väl medveten om att jag kommer att få ducka för skiten som kommer att flyga efter att jag postat detta så tycker jag i alla fall att ni ska klicka in här och läsa nedanstående artikel. Mycket bra! Sorry pals, men vill vi värna om vår jord så funkar det inte att mest äta enligt vad som finns högst uppe i näringskedjan, d.v.s kött, ägg och mjölkprodukter. Så är det bara.


"I ivern att bli smal missar vi omtanken om andra. "

EDIT.  Efter att redan har debatterat lite på Facebook så måste jag utvidga mitt inlägg lite. No surprises there. Bara väntade på min goda väns kommentarer. Haha! Men i all välmening. Vi tänker lika om många saker, olika i vissa och det är helt ok. Men jag ville ännu bara understryka att jag trots den provocerande rubriken så klart inte vill utpeka LCHF-are som någon sorts värsta klimatsyndare. Vissa kan säkert äta och leva klimatvänligare än många vegetarianer. Allt det beror ju på så många olika val. Men det räcker inte att bara välja ekologiskt, vi måste framför allt välja MINDRE. Mindre mat, mindre kläder, mindre boenden, mindre resor (där syndar jag ju själv något oerhört) och helt enkelt mindre konsumtion.
Det som jag gillade i artikeln var just att skribenten nämnde SOLIDARITET. Jag blir så förvånad hur mänskor alltjämt lever sina liv (även de som har barn) som om de vore isolerade i världen och tiden. Jag efterlyser mer solidariskt tänkande. Även gällande miljön. Vi har inte råd längre att bara tänka på me, myself and I utan måste tänka på kommande generationer.


Sen ännu ett litet tillägg. Det att man väljer bort frukten uppväger inte klimatbelastningen av köttätande. Tyvärr. (Sorry, börjar bara vara så trött på alla kommentarer att det faktiskt är värre för miljön att äta frukt och grönsaker som måste importeras på vintern än att äta kött. Det är det de facto inte. Hur du än vänder på steken. Pun intended.)

14 kommentarer:

  1. Word girlfriend! Solidaritet! På andra sidan torget tänker grannen minska på sin köttkonsumtion (som är ganska liten idag), men framför allt minska på äggkonsumtionen. Inspirerad av dig tar jag som utmaning här och nu att äta ägg- och köttfritt i en månad OCH fundera klimat- och medmänniskosmart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yey! Tack kompis! Varje steg är ett steg i rätt riktning! :)

      Radera
  2. Haha! Känner mig ärad.

    Tycker ändå att originaltexten missar faltalt: äter man mindre kolhydrater betyder det inte att man äter mer kött. Kroppen i balans = mindre mat = mindre konsumtion = miljövänligare. När man plockar bort alla de där halvfabrikaten och inser att hela mat-marknadsföringen är en enda stor BLUFF så är inte steget långt till att konsumera mindra också på andra plan. Jag lovar att jag inte är den enda som gått igenom den processen. Och när man en gång kommit in på att vara intresserad av REN mat så tar det inte länge förrän man vil ha REN NÄR-mat. Och nej, tror inte jag är ensam med detta heller. Konsumtionen av organiskt närodlat och smör går ju upp på samma gång...

    PS: vad är det för fel på eko-ägg från gräsätande hönor?

    Och amiga mia, har du ännu läst Vegomyten? om inte föreslår jag att vi införskaffar boken tillsammans och diskuterar sen. Ännu bättre, rekommendera en vege-bok som jag borde läsa - så att vi kan förstå varandras ideer på ett djupare plan. Detta blir intressant, ju! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag sa tidigare åt dig, det är den allmänna trenden att köttkonsumtionen fortfarande ökar som oroar mig. (Se nedan.) Ägg är det klimatsmartaste animaliska proteinet, men även i den ekologiska uppfödningen kvarstår problemet med gödselhanteringen (kanan kakkaa, kanan kakkaa) och vattenförbrukninen.
      Jag beundrar er familj som på riktigt tillgodotar alla delar av ett djur, det ska man absolut göra. Det finns ju ett enorm problem inom köttindustrin och det är vad de ska göra med allt blod som ingen längre vill ha. (För att inte tala om många andra delar.) Vilket resulterar i ett enormt spill. Och spillet i allmänhet är nu ett av de största ekologiska problemen.
      Du har rätt att den ekologiska matens popularitet ökar vilket är fantastiskt. Men det är fortfarande en mycket marginell trend. Och fortfarande vill jag nog starkt påstå att man äter mer animaliska produkter som LCHF:are än som vegetarian. ;) Ärligt talat är jag inte så intresserad av att läsa Vegomyten, men om du köper den kan jag bra låna den av dig. (Eller så kan jag låna den från bibban.) I USA har boken väckt starkt kritik bland klimatforskare, bl.a. för att de påstår att den innehåller rena sakfel. Men jag har inte själv läst den så kan inte uttala mig. Men som i politiken försöker ju varje sida alltid bara bevisa sin egen ståndpunkt. Som Sockerkaka skrev nedan, det handlar (också) om åsikter. Så jag debatterar gärna med dig till exempel :) för att motverka just ensidigheten jag nämnde ovan. Men samtidigt ber jag dig också acceptera och respektera mina etiska val. Det sagt så uppskattar jag att du så starkt framför dina egna åsikter samtidigt som du intresserar dig för andras. Eftersom jag vet hur intresserad du är av kost och hälsa så rekommenderar jag dig att läsa The China Study. (Som du kan få låna av mig.) Annan rekommenderad läsning är t.ex. Dr. Joel Fuhrmann och Dr. Neal Barnard. (Fast Barnard är lite väl extrem för mig, han tycker t.ex. att även olivoljan är en processerad produkt, vilket den i och för sig är men...) Om du är intresserad av den etiska delen eller miljökonsekvenserna så återkom så rekommenderar jag helt andra böcker. :) Men observera att jag inte tror att det finns ETT ENDA rätt sätt att äta på som gäller för ALLA mänskor. Vi är alla så olika att det som funkar för en funkar nödvändigtvis inte lika bra för någon annan. Våra kroppar kan ha helt olika behov. Och jag tror att en vegetarian eller en vegan kan äta lika ohälsosamt som en inbiten köttätare. Det är en balanserad diet som gäller oberoende av vad man äter. Men jag vidhåller fortfarande starkt att vi som folk måste minska på vår kött- och mjölkkonsumtion drastiskt.

      Radera
  3. Här måste jag ju tillägga att bara för att man äter kött betyder det inte att man liksom bestämt sig för att vara egoistisk, eller - ännu värre - att man inte bryr sig alls. Man kanske helt enkelt ser köttätande som hälsosammare inte bara för sig själv utan också för den här planeten och för kommande generationer människor. Olika åsikter helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sockerkaka! Nej, det har du förstås rätt i! Jag är medveten om att min rubrik var provocerande och jag menar så klart inte att köttätare är egoister by definition. (Och jag äter själv vilt ibland.) Och visst kan man vara av olika åsikter. Men jag anser att det finns vissa fakta som är svåra att förneka. T.ex. är det ett matematiskt faktum att våra hav kommer att stå tomma år 2048 om överfisket fortsäter i samma utsträckning som idag. Att konsumera kött på ett sätt som vi gjort nångång har helt säkert inte varit dåligt för vår planet, men igen, köttproduktionen kan inte fortsätta I DEN UTSTRÄCKNING den gör idag. Köttproduktionen förorsakar 40 % mer växthusgaser än all trafik i världen sammanlagt. Inklusive flygtrafiken. Vattenförbrukningen är ett annat problem. För att producera ett halvt kilo nötkött går det åt nästan 20 000 liter rent vatten. Det motsvarar en 7 minuters dusch varje dag i ett helt år. Enbart boskapen i USA producerar varje sekund 130 gånger mera avföring än hela jordens befolkning. Avföringen nersmutsar och övergöder alla vattendrag. Dethär är siffor som oroar mig. Olika åsikter, visst. Men jag besitter inte själv tillräckligt med kunskap utan jag litar t.ex. på UN:s ledande klimatforskare som alla yrkar på att vi måste minska vår köttkonsumtion. Finlands miljöcentral kom ifjol ut med ett meddelande att om vi vill göra EN sak för Östersjön så är det att sluta äta kött. Trots allt detta fortsätter köttkonsumtionen att öka och det oroar mig. Men tro mig, ingen kommer att vara lyckligare än jag om riskerna visar sig vara överdrivna!

      Radera
    2. Ah, I see. Då svarar jag att massproduktion överhuvudtaget är av ondo, vare sig det handlar om kött, ägg, mjöl eller kläder. Kött är alldeles för billigt. Köttätare tycker om att prata om hur människor "alltid" har ätit kött. Men grejen är att människor har aldrig tidigare värderat kött så lågt!! Herregud hur man jobbade för att få tag i kött förr. Och hade man väl dödat ett djur så tog man tillvara på allt. Makes some sense att som modern människa åtminstone jobba en timme eller två för att förtjäna ihop till en köttbit. Så för mig är inte lösningen att sluta äta kött. Närproducerat och ekologiskt och att betala för bra mat är mera min melodi.

      Ännu om lchf. De enda jag känner som äter så är mina föräldrar och de äter fårkött från egen gård och nötkött från grannens. Typ. Och ägg äter de om de där hönorna som sprätter runt på gården får för sig att lägga ett ägg ;) Så min bild av lchf är därför väldigt positiv. Lchf behöver heller inte alls betyda mera kött då det t.o.m är möjligt att äta helt vegatarisk lchf också.

      Radera
    3. Där ser man! Det är alltid bra att diskutera för då inser man att man tänker ganska lika i alla fall! :) Jag är helt av samma åsikt. Kött (liksom många andra mat-och konsumtionsvaror) är på tok för billigt! Vi har aldrig använt så lite pengar av vår inkomst på mat som idag, ändå klagar "alla" hur dyr maten är. Samtidigt som man sätter hundratals euro på en 50-tums (sorry om det är helt fel, har ingen aning om tv-storlekar?!) mega TV. I don't get it.
      Jag är för att man äter mindre kött, mycket mindre. Och som sagt, jag äter också själv ibland ekologiskt. (Allt mer sällan dock.) Jag önskar det fanns fler ekologiska och biodynamiska jordbruk. Med bättre förhållanden för djuren. Tills dess fortsätter jag mitt vegetariska korståg och ber alltid om vege-alternativ på restaurang etc. för att jag vill att de ska inse att det finns en efterfrågan på vegetarisk kost. Dessutom är det i 99 % av fallen omöjligt att veta varifrån köttet/äggen/mjölken kommer om du äter ute och allt som oftast är det nog inte ekologiskt och inte ens finländskt.
      Lyckans dina föräldrar! Mina föräldrar äter också på samma sätt, de köper aldrig nånsin kött från butiken. Men alla har ju tyvärr inte samma möjlighet. Jag medger att det kanske blev lite fel vinkel på mitt inlägg, jag har ju själv också försökt mig på LCHF men fick det inte att funka vegetariskt. (I och med att jag inte vill äta för mycket ägg eller mjölkprodukter heller.) Men om du har tips så tar jag gärna emot! Vitt mjöl och vitt socker äter jag inte. Och som Patiperra sa ovan, för många har LCHF varit ett sätt att gå över till mer naturlig föda och det är ju positivt! Men än en gång, mitt problem med den "dieten" är att jag fortfarande hävdar att den för den stora allmänheten legitimerar en större konsumtion av animaliska produkter och har därmed gett ett uppsving för köttindustrin.

      Radera
    4. Har du förresten läst "Matens pris" av Olofsson och Öhman? Den kan jag rekommendera trots att det inte är så upplyftande läsning... (De försöker inte omvända någon till att bli vegetarian utan befrämja en mer hållbar matindustri genom just säsongstänkande och genom att handla mer lokalt och ekologiskt.)

      Radera
    5. Det är sant - liknande värderingar och mål trots att åsikterna om tillvägagångssätten skiljer sig en aning...;)

      Ja precis, galet hur folk konsumerar och sedan har mage att klaga på att maten är dyr!

      Jag känner ändå att jag vill stöda finländsk köttproduktion för att jag helt enkelt vill att det ska gå att producera kött i det här landet också i framtiden. Men här tycker jag det viktiga är HUR det produceras och det vill jag kunna påverka.

      Jag har också förstått att lchf tyvärr inte funkar för veganer så då blir det nog svårare om du vill minimera mjölk- och äggprodukterna kan jag tänka mig. Är inte så insatt själv, annat än att jag har minskat på kolhydraterna och att jag tycker att lchf är väldigt sunt och förnuftigt - om det används med sunt förnuft! Hehe.

      Boken har jag hört om men inte läst. Den verkar intressant, kanske det är vad jag behöver läsa för att bli mer aktiv i min matkonsumtion. Jag är t.ex. inte alls selektiv när jag äter ute trots att jag VET ju att man inte har någon aning om vad man betalar för. Hu.

      Radera
  4. Hej Softy! Vi antog utmaningen att drastiskt dra ner på köttkonsumtionen. Tänkte kalla dieten för LCF = Low Carbon Footprint, tills jag insåg att det bode heta Small Carbon Footprint. Äsch.

    Jag bidrar ytterligare till diskussionen med att konstatera att i vissa fall betyder ekologiskt inte ett mera klimatsmart alternativ.

    Sebu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad glad jag blir att du kommenterar och att ni antagit utmaningen! Hurra och grattis! Jag förutspår att ni dessutom kommer att må fysiskt mycket bättre.
      Nej, tyvärr är ekologisk mat inte alltid mest klimatsmart. Det är jag medveten om. T.ex. så har ekologiska ägg en högre carbon footprint än icke-ekologiska... Men jag är ändå emot den breda användningen av antibiotika som ökar resistensen så därför är t.ex. ekologiska ägg ändå hälsosammare anser jag. (Och de har ett bättre näringsvärde, just beträffande animaliska produkter, ekologiska grönsaker t.ex. har inte ett högre näringsvärde än icke-ekologiska. Men mindre gifter så klart.) Men är det inte just ekologiskt kött (och ägg) som kan ha högre koldioxidavtryck? Medan det samma inte gäller grönsaker och frukt? Så har jag läst men är inte helt säker på om det stämmer. Det kan det ju inte göra gällande Finland åtminstone? Om de inte använder förnybar energi?
      Men det är så mycket man måste väga in. För mig är miljön så klart viktig, men även etiska aspekter väger in (och allt mer ju mer jag läser...) och därför väljer jag ändå hellre ekologiskt kött om jag måste. Sen kan man ju också tänka sig i teorin att om mänskor valde mer ekologiskt för att djuren ska ha det bättre så kostar det mera för producenten = dyrare kött = mindre konsumtion av kött över huvudtaget = bättre för mijön i alla fall i slutändan? Synd att det inte funkar så enkelt på riktigt. Men jag såg en intressant dokumentär (och läste också samma i MAtens pris) om hur majoriteten av t.ex. svenskarna säger sig absolut villa ha bättre levnadsvillkor för grisarna. Och så infördes nya regler i Sverige. Men det svenska grisköttet blir hör och häpna ändå kvar i butiken för det är för dyrt. Svenskarna köper i alla fall polsk eller dansk grisfilé som är mycket billigare. Anyway, i denhär djungeln av olika etiska och ekologiska argument så har jag därför kommit fram till att för mig personligen är det enklast att leva helt vegetariskt. (Dvs. utesluter även mjölken och äggen till 99 % i min egen matkorg.) I sociala situationer är det för min del ok om det finns ägg eller mjölk med i maten.
      För övrigt så gillar jag LCF starkt! Funkar bra tycker jag! :)

      Radera
    2. Ja och ännu en grej gällande koldioxidavtryck. Räkor odlade i mangroveträsk har 10 gr högre koldioxidavtryck än nötkött...

      http://vegnews.com/articles/page.do;jsessionid=1A92F3B36CF581BF474BBAC97F34157C?pageId=4243&catId=8

      Radera