onsdag 22 februari 2012

Kommunikationsproblem

Jag hade just ett av de mest absurda samtalen i mitt liv. I en lampbutik. Antagligen kommer ni att få se detta i tv-rutan i Dolda kameran eller Lilla Onsdag eller något, det är den enda förklaringen jag kommer på.


Jag: Hej, jag kom för att kolla om min lampa har blivit fixad ren?
Lampgubben: Jahej! Hurdan lampa skulle du vara intresserad av?
Jag: Nej, alltså jag hämtade in min tidigare som slutade fungera och som jag ännu hade garanti på.
(Lampgubben ser att jag har papper virat runt min tumme.)
Lampgubben: Nej, men har du skurit dig?!
Jag: Jo, jag skar mig lite tidigare men hade inte plåster på jobbet.
Lampgubben (helt förskräckt): Nämen ojojoj!
Jag: Det är nog ingen fara.
Lampgubben: Ja, det är ett elände. Skar du dig på dendär lampan? Den har jättevassa kanter! Jag är verkligen ledsen.
Jag: Nej, alltså det hände ren tidigare... 
Lampgubben: Ja, men nu ska jag se till att du får en ordentlig rabatt åtminstone som plåster på såret.
Jag: Alltså jag ska inte köpa någon lampa.
Lampgubben: Behöver du ingen lampa?
Jag: Nej, det gör jag inte. Dessutom ska jag flytta snart så jag tänker definitivt inte investera nu i någon ny lampa.
Lampgubben: Jaha. Vart ska du flytta då?
Jag: Till USA.
Han: New York?
Jag: Nej, till Los Angeles.
Han: New York är ju verkligen en underbar stad.
Jag: Jovisst är det. Men om min lampa...
Han: Ja, men det ska du inte alls oroa dig för. För även om du köper en ny nu så behöver du bara en adapter till sladden. De har annars helt samma lampor där i USA. När åker du?
Jag: Om sex månader. 
Han: Ska du bli länge där?
Jag: På obestämd tid.
Han: Sex månader i New York! Wow!
Jag: Ja, alltså jag ska inte till... Mmm. Kan du vänligen nu kolla med MIN lampa om den är fixad. Jag har numret här.
Lampgubben tar min lapp och försvinner in i andra rummet. När han kommer ut en stund senare räcker han mig två A4:ans papper. Han har printat ut från nätet olika modeller på ADAPTRAR!
Lampgubben: Ja, så du ser att med någon av dehär kan du bra använda samma lampa sen i USA.
Jag: Ja tack så mycket men jag tror jag måste fundera lite ännu på saken.
Lampgubben: Ja du kan ju bra köpa lampan först sen när du kommer hem om sex månader. 
Jag: Visst. Tack och hej!
Lampgubben: Ha nu det så bra där i Amerika! Tänk, du får tillbringa våren i New York. Härligt!
Jag: Ja, det ska bli underbart. Tack, tack.


Alltså mumlar jag i skägget eller något?! Jag hoppas det är någon annan där imorgon.

18 kommentarer:

  1. Alltså helt underbart... Och nu klarnade det mysterium som jag klurat på ifall du är på väg att flytta till USA eller inte ;-)
    Vill du säga vart i LA? Min man är från OC.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! På riktigt? Vad roligt! Min man bor i Venice, men helt nära downtown Culver City, dvs. precis vid gränsen mellan Venice och Culver City. Westsiiiiiiide! ;) Hur ofta åker ni till L.A.?

      Radera
    2. Nå nu har hela hans familj precis flyttat därifrån, så sannolikt inte alls mera :-( Nu blir det norra Kalifornien som gäller. Jag har bara varit i LA två gånger. Och knappt downtown alls, utan bara där österom.

      Men förutom att det är kallare (allt är relativt!) i norra Kalifornien blir det riktigt kiva att att åka till The Bay Area också.

      Radera
    3. Ååh, jag älskar the Bay Area! Jag skulle gärna flytta dit men min man tycker där är för kallt klimat... Som sagt, allt är relativt. ;)

      Radera
    4. Maten i San Francisco är helt otrolig... Och min SIL bor i Capitola, väldigt nära beachen. Inte helt fel.

      Radera
    5. Annars, min lilla bild här är tagen i La Jolla :-)

      Radera
    6. Åch, maten i San Fransisco, ack ja... Mmm... (Det börjar nog bli lunchdags nu för mig.)

      Radera
  2. Oh no... Och förlåt att jag fnissar men på riktigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna fnissa. Jag fick själv en skrattattack när jag kom ut därifrån. Det var så sanslöst.

      Radera
  3. Jag skrattar så tårarna stänker här! Det måste ju ha varit en utklädd Robert Gustafsson eller liknande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag veeet! Jag bara bävar för när Robert Gustafssons nya show om dumma finlandssvenskar får premiär i tv:n!

      Radera
  4. Helt underbart! Sitter och fnittrar här. Så du fick inte ens lampan med dig hem. :) Hoppas där är någon annan nästa gång. Eller så kan ni ju ha en riktigt trevlig diskussion igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen lampa fortfarande... Jag är faktiskt nästan lite nyfiken på att se om vårt samtal igen sku vara på Godmorgon, yxskaft-nivå eller om han bara led av tillfällig halvdövhet/hjärnsläpp. Fortsättning följer! :)

      Radera
  5. Fan vad festligt, jag skrattar med tårar när jag läser! Någon borde byta glödlampa på karln.

    Men på riktigt, lyckans dig som får tillbringa våren i New York! Hinner vi med en sushi innan du åker ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var skönt (som man sku säga i kungariket). Har inte vågat mig tillbaka än... Vi måste absolut hinna med en lunch innan jag åker iväg! ;) I slutet av nästa vecka? Kram!

      Radera