måndag 21 november 2011

Twin Fawns

Jag fascineras av kreativa mänskor och älskar därför shower som Project Runway och Top Chef. Men nu har jag en ny absolut favorit; Work of Art. När jag var sjuk hemma tittade jag igenom hela första säsongen. En av finalisterna, Peregrine Honig, har gjort konstverket nedan som jag tycker är olidligt vackert.

Konstnären har fotograferat ett uppstoppat ofött tvillingpar som hittades inne i den döda mammans mage vid en vägren. Det ser ut som om bambina har fångats i en dröm, blivit förtrollade att sova i evighet. Men det är en rofylld sömn. Jag håller nästan andan av rädsla för att väcka dem. Kan man fånga gränsen mellan liv och död på ett vackrare sätt? 
Samtidigt känns det tryggt, som om döden bara innebär att återvända till stadiet strax innan födelsen. 

För mig har bambina dessutom en mycket personlig innebörd på så många olika plan att jag bara vill gråta varje gång jag ser dem. Det är därför jag älskar konst, tänk att kunna fotografera död men förmedla liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar