söndag 21 augusti 2011

Peace, love & food

Min helg har mest handlat om mat och kärlek och kärleken till mat. Först delikat teriyaki-lax hos bästis på andra sidan torget på fredagkväll. (Laxen var ekologisk och vi funderade vad som kännetecknar en ekologisk lax? Betyder det bara att den varit vildfångad? Någon som vet?) Helt otroligt läckert var det med bönor och smarrig japansk (!) potatissallad till. 


På lördag åt vi nepalesiskt till lunch för att hedra Dalai Lama som jag ska skriva mer om imorgon. (Och jo, jag vet att han inte är hemma från Nepal!) Efteråt gick jag till Anton & Anton och handlade eko-godsaker; ekologisk spenat, selleri och vindruvor! Jag läste någonstans att selleri, konstigt nog, hör till de mest besprutade grönsakerna och vi vet ju alla att vindruvor besprutas kraftigt. Så jag var mycket nöjd att få hem lite obesprutade varianter. 
Och idag var det den famösa Restaurang-dagen. Vi hade lite otur, köade för bagels (glutenfria dessutom!) på Roban men de tog slut ett par mänskor före oss... Argh! Men vi hann käka lite ceviche och aubergine-hummus på Nylandsgatan i stället. Borde man hitta på något själv till nästa Restaurang-dag månne? Hmm. Tål att funderas på. 
Jag tycker det är alldeles underbart att se en massa mänskor i mina hoods på gott humör ätandes, drickandes (i mycket moderata söndags-mängder!) och njutandes en söndag-eftermiddag! Mera sånt! 
Sen cyklade jag ännu via Ruohonjuuri för att fylla på mitt bönförråd hemma. 


Avslutade helgen med yoga. Kanske den helige Laman påverkade mig mer än jag trodde i alla fall för jag känner mig mycket tillfreds med livet. Eller så beror det bara på all den goda maten jag avnjutit under helgen i förträffligt sällskap. 
Golven förblev otvättade men det är världsliga saker. 
Shanti, shanti, shanti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar