fredag 14 september 2012

Instagram

De som följer mig på Instagram (lasofty) vet att jag nuförtiden är mycket mer aktiv där än här. (Insåg dock igår att jag har börjat skriva så långa kommentarer så jag nästan lika gärna kunde blogga...)

Hur mycket tid lägger du ner på detdär? är en fråga jag brukar få. Oftast då med undermeningen att är det inte lite onödigt att lägga ner tid på sånt där tjafs. (Bloggen ingår i samma kategori.) Men det är ju en hobby. Jag undrar om en passionerad virkare också får frågan 'hur mycket tid lägger du riktigt ner på detdär'? Hursomhelst, orsaken till att jag ÄLSKAR Instagram är att jag får små glimtar av människors vardag, drömmar och vad som inspirerar dem. Och det inspirerar mig! Visst, samma sak gör ju bloggar också. Men det ligger något i detdär om att en bild säger mer än tusen ord. Och en bild kan betyda nåt annat för mig än den gör för dig. 

På Instagram följer jag mänskor, vänner, bekanta och främlingar, i alla mina favoritstäder. Både sådana jag besökt och inte besökt. Jag tycker det är fantastiskt att vakna till "hälsningar" från Buenos Aires, New York, Los Angeles, San Fransisco, West Hollywood. Och under dagen får jag lite guldkanter från Helsingfors, Stockholm, Barcelona, Madrid, Paris, Prag och Berlin. Och Tokyo. Till och med från Astana. Direkt till telefonen. Hur underbart är det inte att få följa t.ex. en kurators vardag på Brooklyn museum? Med lite filippinska undertoner för det är därifrån han är hemma. Eller en vegan i Paris. London (och New York) genom Yoko Onos ögon. För att inte tala om mina favoritbloggares Helsingforsliv. Och jag gillar att just få göra det genom foton. 
Och faktiskt en gång, under fashion week i Weho, såg jag foton från en fashion shows afterparty i just West Hollywood. Lite senare mejlade Fred mig foton från SAMMA PARTY! (Hans room mate som är fotograf hade fotograferat showen och tog med honom på efterfesten.) Vad är sannolikheten i en stad där det partajas varje dag?

Man talar om hur fasligt det är med sociala medier och hur det fjärmar mänskor från varandra. I respectfully disagree. Instagram - connecting people. (Sorry, Nokia!) 


Bilden är från utställningen Boutique på Amos Andersons museum. Gå dit i helgen om du inte redan varit! Förutom Katja Tukiainens läckra dockor i Samujis kläder finns där även bl.a. min kompis Heidi Lunabbas projekt Cultural Dresscode. Rekommenderar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar