torsdag 27 januari 2011

Top Chef!

Äntligen började Top Chef Finland! Jag älskar mat och matlagning så har följt med alla säsonger av Top Chef och extra roligt blir det ju att få se den finska versionen. Första avsnittet verkade lovande och Stefan var bara så skönt arrogant, precis som man förväntat sig! Jag tycker vi har en jättefin restaurangkultur i Helsingfors. Lite mer mysiga kvarterskrogar kunde det finnas (och förmånligare viner...), men överlag har vi ingenting att klaga på här. Farang fyllde upp det sista tomrummet, dvs underbar asiatisk mat i en vacker miljö.
Jag älskar dokusåpor där deltagarna får visa sina kreativa talanger. Project Runway och Top Chef är mina favoriter. Det är så otroligt vilka kreationer de lyckas skapa under tidspress av ibland totalt obetydliga ingredienser eller material. 
Hörde förresten Pipsa Hurmerinta i radion en morgon. Hon berättade att hon undviker tillsatsämnen till varje pris. Det enda hon godkänner det i är hummus som innehåller natriumglutamat för det lär ska vara omöjligt att hitta hummus utan det. Hmmm. Jag blev lite förvånad över detta uttalande från en professionell kock. Hummus hör ju till de enklaste rätterna du kan laga själv! Du kör fem ingredienser + kryddor i mixern och det är klart på nolltid. Och smaken blir garanterat bättre. 

Min egen kulinariska skapelse för kvällen nådde kanske inte helt Top Chef-nivå, men med röda linser, lite broccoli och kokosmjölk kan man aldrig misslyckas. Och soppa är ju det bästa som finns på vintern!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar