onsdag 26 januari 2011

Lite vinterpoesi

Så fick jag det igen bekräftat, Ians "vardagsrum" hör till de mysigaste i stan! Menar förstås Arkadia Bookshop i Tölö. Jag är glad att jag trotsade det jobbiga vädret för en kväll i poesins tecken. Nio stycken unga finska poeter läste ett urval av sina dikter. De värmde i snöyran. Och det finska språket lämpar sig otroligt väl för just lyrik. Så många adjektiv som kan böjas i alla möjliga krumelurer. Det blir bara så vackert, låter nästan sagolikt. 
Jag kan tycka det är skönt att gå för mig själv då och då och lyssna på diktläsning (finns dock inte så många tillfällen till det i Helsingfors, tyvärr) eller gå på en konstutställning. De kan vara ganska personliga upplevelser som jag ibland helst njuter av ensam. 
När jag kom hem hade dessutom mitt paket från AdLibris (min värsta last...) anlänt med en diktsamling av Solveig von Schoultz som jag nu ska krypa i kojs med. Värsta poesiaftonen ikväll alltså!


Här hittar du Ians vardagsrum!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar