torsdag 15 september 2011

Happy!

Stal den här länken från Catariina. Så bra! (Härifrån alltså) Hela artikeln får mig att tänka väldigt mycket på mitt första år som nyskild. Fan, vad roligt jag hade! Min argentinska värdfamiljs mamma sa åt mig efter att jag skilt mig att "nu ska du tillåta dig själv att göra vad som helst! Ta bara för dig av precis allting som kommer emot!" Det rådet tog jag till mig med hull och hår! Och jag ångrar ingenting! Jo, en sak faktiskt. Jag ångrar att jag inte gav mig själv lov att fler dagar ligga kvar i sängen i pyjamas hela dagen och bara stortjuta och slita mig i håret. Det rensar själen! Men då ville jag bara visa hur stark och duktig jag var. I retrospekt tror jag att jag skulle ha börjat må bättre snabbare om jag bara hade gråtit och skrikit ÄNNU lite mera i början!

Som det står i artikeln: "Allow yourself to feel terrible because it’s the only way you can ever really feel good again."

Men inte måste man ju vänta på att gå igenom någon kris för att göra lite galna saker eller ibland tillåta sig själv att spendera en hel dag i sängen om man känner för det. Sedan kan man bara bestämma igen nästa dag att idag tänker jag vara lycklig! För i slutändan är vi faktiskt själva och bara vi ensamma ansvariga för vår egen lycka!
Men det behöver inte alltid betyda att den är gratis. Ibland måste vi vara villiga att ge upp något för att uppnå lyckan. Det låter som en kliché men det är faktiskt helt sant. Man måste alltid ge upp någonting för att kunna ge utrymme åt något annat nytt och bättre i sitt liv. Och jag tycker att man kan börja med att ge upp de stereotypa allmänna föreställningarna om vad som bringar en lycka och i stället komma underfund med vad man själv vill ha ut av livet! För det finns ingenting tråkigare på denna jord än konformitet. 



4 kommentarer:

  1. Åh! Du förstår precis! Jag känner också att jag borde ha legat och tjutit i sängen några dagar till, men iofs gjorde jag det redan i början av sommaren så kanske det får räcka. Nu tänker jag bara ha kul. Det får man väl? Jo det får man!

    SvaraRadera
  2. Amen. Det är perioderna av skit som gör oss till diamanter, om vi förstår att ta vara på oss själva. Skål för insikter som gör vårt liv lättare! Och skål för fina luncher där man får dela andras insikter.

    SvaraRadera
  3. Tack för era fina kommentarer, sötisar!
    Catariina, du ska och kommer att ha sååå mycket kul att du inte ens fattar det själv ännu!!! :) (gäller er andra också i och för sig!)
    Ja-a Jenny, tack för finfina luncher som får fortsättning hoppas jag!

    SvaraRadera