söndag 17 mars 2013

Solen, solen!

Min mormor är helt obsessed av solen. Om det så kan skönjas en pyttepytteliten strimma av ljus bakom ett åskmoln så lämnar hon den sekunden vad hon än hållit på med och utropar euforiskt; Solen solen! Alla ut nu! Sen har det ingen skillnad om det är fyrtio grader kallt därute, skiner solen ska man ut. 

Jag gillar också solen. Givetvis. Och även om det varit kallt måste jag erkänna att jag nästan mot min vilja njutit av promenader där jag kännt solen värma mina vindpinade kinder. Men idag. Orkar. Jag. Inte. Gå. Ut. Dagens planer avbokades och det tar jag som ett tecken på att jag idag får göra precis det jag vill. Bara sitta inne och läsa. Och skriva. (Borde egentligen jobba lite också, men tänkte att om jag vilar idag så orkar jag jobba desto mer effektivt imorgon, inte sant?) 
I stället gör jag som min gamla katt Fanny gjorde på vintern. Hon masade sig till dörren eller fönstret och jamade tills någon kom och öppnade dörren på glänt, sen stack hon ut nostippen och tog djupa andetag av frisk luft i ett par minuter innan hon nöjt vände om och masade sig tillbaka till den plats som råkade vara solvarmast just då. Inomhus. 
Jag andas in frisk luft genom ett fönster som står på glänt på den inglasade balkongen. Sitter invirad i en filt med Vägen mot Bålberget i min famn och med solbrillor på för solen bländar så. Jag njuter alldeles utmärkt av vintersolen på detta sätt, tack så mycket. 

Eventuellt går jag på yoga ikväll men jag lovar ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar