onsdag 7 december 2011

En doft av färsk basilika

Finns det någon godare lukt?

Jag har länge haft himo på pesto. (Jag tror det började när Peppe lade upp bilder på ingredienserna i sin blogg). Idag blev det äntligen av. Quinoa-spaghetti med hemlagad pesto. Jag lade först cashewnötter i blöt en stund (eftersom jag för tillfället äter vegant så måste jag använda mera nötter än i vanlig pesto för extra protein) och mixade sedan ihop dem med basilika, olivolja, en vitlöksklyfta, näringsjäst, lite salt och peppar. Jag tillsatte också lite av blötläggningsvattnet så att jag inte behövde ha så massor olivolja. Till sist satt jag i lite pinjenötter också i peston men mixade bara snabbt så det sku vara lite crunchigt. Serverade med hackad tomat. Mums vad gott! Tyvärr dock inte särskilt klimatsmart alls... Och över huvudtaget inte säsongsbetonat.

Som straff måste jag ta itu med boken Matens pris igen. Peppe var hygglig och lånade mig boken som är skriven av journalisterna Malin Olofsson och Daniel Öhman. Jag önskar att jag sku kunna kalla den för världens skräckhistoria men tyvärr är ju allting i den alldeles sant. Jag kan inte längre läsa den före jag går och lägger mig för den är så ångestframkallande. Men även i "dagsljus" klarade jag bara av högst tio sidor åt gången. Till slut måste jag gömma den under sängen. Så Peppe, om du läser dethär, det kan ta en liten stund innan du får tillbaka boken...




Ps. Jag vet att jag lovade foton från bloggalan idag men nu vill det sig så illa att min I-Photo är fullt. Ups. Så nu måste jag föra över bilder till min externa hårdskiva. Och gissa hur länge det kommer att ta?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar