onsdag 6 maj 2015

Egészségedre!

Jag har varit tre veckor i Finland och på hemvägen flög jag via Istanbul, vilket var bra eftersom inget annat kaffe än turkiskt hade varit starkt nog att få liv i mig efter min 04.00 väckning. När jag fick mitt kaffe tackade jag helt automatiskt på turkiska och kände mig mycket nöjd och glad att jag haft möjlighet att resa så pass mycket i mitt liv att jag snappat upp en del artighetsfraser här och där. Jag kände mig så kosmopolitisk över att jag nånstans i ett dammigt hjärnskrymsle lyckats spara denhär lilla kunskapen så jag tackade varje gång extra högt till besättningen på Turkish Airlines också. Tills det helt plötsligt slog mig precis innan vi landade att ordet jag slängt ut till höger och vänster inte alls betyder tack, utan skål! På ungerska. 

5 kommentarer:

  1. Haha, underbart!! :) (Känns förresten som stalker-varning att kommentera så här snabbt, men kollade precis Feedly och ditt inlägg hade dykt upp där.) :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag är bara hemskt glad att det finns nån som ännu hittar till min komatösa blogg! Puss på dig!!!

      Radera
    2. Det bästa med Feedly är att man aldrig glömmer bort nån blogg - blir det nytt inlägg ser jag det i min feed! Surfar så gott som ALDRIG in på bloggarna i sig, men missar inte heller nånsin ett inlägg! Puss! :)

      Radera
  2. Skål på den! Jag har just bokat en resa för fem runt halva jordklotet med lite övernattningar här och där för att vi ska klara av det... Men språken borde vara bekanta på alla ställen så det fixar sig säkert. Borde man ha kollat Turkshit också? Tänkte inte ens på det alternativet!

    SvaraRadera
  3. Underbart! Och det är ju så med kosmopoliter som du, att ni reser så mycket så ni hinner byta språk (och artighetsfras) redan innan ni är framme!

    SvaraRadera